HTML

Hatékony információkeresés az Interneten

2011.01.26. 14:30 :: lovaszij

 

A keresett információ típusa alapjaiban határozza meg, hogy mit, mivel és hogyan érdemes keresni. Ezen az oldalon elsősorban a weboldalakon található szövegek közötti keresésről lesz szó. A zenék (Mp3), videók, Képek keresése során a szöveges információ keresésétől eltérő módszereket, és gyakran más, Speciális kereső oldalakat kell használni.

A Szabadszavas keresőkkel csak a weben található információ egy részében, az úgynevezett Látható weben kereshetünk. A Láthatatlan weben található információk fellelése jóval körülményesebb, de nem lehetetlen, nemúgy a semmilyen weboldalon sem olvasható adatok esetén. Tehát a világ összes információjának csak egy kis része van jelen az interneten, ráadásul a Fontos keresők ennek csak egy kisebb hányadát veszik fel adatbázisukba. Mindezek ellenére meglepõen sok kérdésre választ találhatunk a keresők segítségével: mielõtt másoknak vagy magunknak feltennénk egy kérdést, mindig jusson eszünkbe, hogy "Google a barátod!", bármilyen természetű is legyen az a kérdés.

A webes információkeresés másik fontos szempontja, hogy milyen nyelveken keressünk. Mivel a magyar nem tartozik a Weben legelterjedtebb nyelvek közé, ezért statisztikailag nagyon nagy az esélye, hogy a kérdéses témában angolul vagy németül pl. sokkal több információ érhető el.

Szöveges információ keresése kulcsszavakkal

 

Az egyes Információszervező rendszerek másképp szervezik az adatokat, ezért a bennük való keresés, az információhoz való hozzáférés módja is különbözõ. A szöveges információk keresése leggyakrabban Szabadszavas keresők segítségével történik, melyek teljesen automatizált módszerekkel gyűjtött adatbázisból keresik ki a megfelelő találatokat, majd rangsorolják azokat. A találatok rendszerezésében két fő tényező játszik szerepet: az első a felhasználó által megadott Kereső-kifejezés, a másik pedig a kereső saját Rangsorolási mechanizmusa. A különböző Kulcsszavakra nemcsak a találati halmaz lesz más és más, hanem a találati oldalak rangsorolása is eszerint módosul. A hatékony szabadszavas keresés kulcsa tehát a jó Kereső-kifejezés megválasztása: ez dönti el, hogy milyen oldalak kerülhetnek képbe egyáltalán.

Elmúltak már azok az idők, amikor gyakran találkoztunk a megadott kulcsszavak egy részét tartalmazó találatokkal. Mind a weben, mind a keresők adatbázisában annyi oldal található, hogy legtöbbször a túl sok találat okozza a problémát. Ekkor gyakorlatilag a keresõk Rangsorolási algoritmusai határozzák meg, hogy milyen oldalak kerülnek a szemünk elé. Mivel a keresõk nem rendelkeznek mesterséges intelligenciával, nem feltétlenül "találják ki", hogy pontosan mit is keresünk, ezért nekünk kell jól megfogalmazni a kérdést, és nem utolsósorban figyelembe venni a keresők rangsorolási szokásait. A jó keresõ kifejezések megtalálása összességében elég intuitív folyamat, mely során jó hasznát vesszük a tapasztalatnak.

Ha sok a találat

 

Szűkítsük a keresést több megadott kulcsszóval, vagy a megadott kulcsszavak idézőjelbe tételével: ezzel a kifejezés pontosan a megadott formában tartalmazó oldalakra szűkítjük a keresést. Változtassuk meg a beállításokat úgy, hogy egyszerre ne csak 10, hanem többb találatot mutassson a kereső, így kevesebbet kell lapozni. Használhatjuk még a Speciális kereső-kifejezések egyik formuláját, a szavak kivonását a keresési feltételből a szó elé tett mínuszjellel. További gyakran használt szűkítési lehetőség, amikor nyelv vagy ország szerint szűkítjük a keresést. Előbbit a kezelőfelületen lehet beállítani, utóbbit például a site:.hu kifejezés hozzáadásával.

Ha kevés a találat

 

Két okból kaphatunk túl kevés találatot: vagy tényleg kevés oldalon írnak a keresett témáról, vagy nem jól fogalmaztuk meg a kérdést. Az első esetben megpróbálkozhatunk másik kereső használatával, de talán érdemesebb először meggondolni, hogy miképpen adhatnánk meg másképp a kulcsszavakat. A legnyilvánvalóbb, ha kevesebb kulcsszót megadva bővítjük a keresési halmazt.

Ha a találatok nem megfelelőek

 

Gyakran előfordul, hogy bár rengeteg találatot kaptunk, de valahogy egyik sem ad választ az általunk feltett kérdésre. Ekkor a keresési kifejezés finomítása szükséges.

  • helyesírási jellegű finomítás: rákeresni a kifejezés egybe, vagy külön (esetleg kötőjellel) írt változataira
  • nyelvtani jellegű finomítás: mivel a keresők nem minden esetben végzik el magyar szavak Szótövezését, ezért olykor nekünk magunknak kell megpróbálkozni a szavak egyes és többes számával; ragozott formáival.
  • fogalmi változtatás: különösen újabb keletű fogalmak esetén nem biztos, hogy mások is úgy nevezik meg az általunk keresett dolgokat, mint mi, ezért figyeljük a kapcsolódó témákkal foglalkozó oldalak szóhasználatát, és eszerint módosítsuk a kulcsszavakat.

További problémás keresések

 

  • Több, egymástól eltérő témakörökhöz kapcsolódó szavak, fogalmak esetén problémás lehet a kevésbé ismert, kevésbé népszerű fogalomra keresés.

Ilyen például a Macintosh, ami egy almafajta és egy számítógépfajta is egyben, emiatt az almafajtáról szóló információkra rátalálni szabadszavas keresővel rendkívül körülményes.

  • Nagy bevételt hozó témák esetén rengeteg webmester érdekelt abban, hogy lehetőleg minél előrébb kerüljön a találati rangsorokban, és nem feltétlenül csak olyan keresésekre, amelyek esetén valóban releváns az oldal. A sok Nagyipari keresőoptimalizálással készült oldal (gyakran konkrétan Web spam) megnehezítheti az információk fellelését.

Ilyen keresés például ha egy laptop konfigurációjára keresünk rá: először a kiegészítőket, (használt) modelleket áruló honlapok fognak feltűnni, nem pedig a gép konfigurációját pontosan leíró oldalak.

Forráshely:
http://webni.innen.hu/Keres_c3_a9s

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://keressunk.blog.hu/api/trackback/id/tr772615389

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.